Reglaments

  1. PREAMBULA
    1. Latvijas ārpustiesas parādu piedzinēju asociācija (LĀPPA), kas dibināta 2010.gada 16.aprīlī, ir izstrādājusi šos pamatprincipus, lai aostiprinātu vienotu labas ārpustiesas parādu atgūšanas praksi starp tiem nozares pārstāvjiem, kuriem rūp ilgtspējīga nozares attīstība. Šis reglaments ir vērsts uz atšķirīgu tās biedru esošo iekšējo kodeksu un procedūru sinhronizāciju un ir saistošs visiem asociācijas biedriem.
  2. PARĀDU ATGŪŠANAS PAKALPOJUMU SNIEDZĒJI
    1. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam savā darbībā jāievēro visi nacionālie normatīvie akti, kā arī Eiropas Savienības normatīvie akti, kas piemērojami darbībai ārpustiesas parādu atgūšanas jomā.
    2. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jābūt saņēmušam ārpustiesas parādu atgūšanas pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo speciālo atļauju (licence), ja to paredz spēkā esošie normatīvie akti.
    3. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst darboties veidā, kas varētu kaitēt ārpustiesas parādu atgūšanas nozarei.
    4. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam jābūt pietiekamam kapitālam, lai tas spētu nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu
    5. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja īstenotajai personas datu apstrādei vai tās norīkotam personas datu aizsardzības speciālistam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par fizisko personu datu aizsardzību ir jābūt reģistrētai/am Datu valsts inspekcijā.
    6. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jāsaglabā informācijas konfidencialitāte attiecībā uz klientiem un debitoriem.
    7. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam jādarbojas parādu ārpustiesas atgūšanas nozarē ne mazāk par vienu gadu un viņam pašam (t.sk.padomei, valdei, un tā darbiniekiem) ir jābūt attiecīgai profesionālai kvalifikācijai un/vai zināšanām un/vai pieredzei attiecībā uz ārpustiesas parādu atgūšanas lietām un praksi, vai arī zināšanām līdzīgā sfērā, piemēram, finanšu pakalpojumi, apdrošināšana, jurisprudence u.c.
    8. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja, tā padomes un/vai valdes un darbinieku reputācijai un kredītvēsturei ir jābūt nevainojamai.
    9. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam jānodrošina, ka visi tās darbinieki ir attiecīgi apmācīti un informēti par labu parādu atgūšanas praksi.
    10. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jāatbild uz visiem pamatotiem debitoru, klientu, to pārstāvju pieprasījumiem par viņu līgumiem un rēķiniem.
    11. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst konsultēt debitorus tādos parādu atgūšanas jautājumos, kas var būt pretrunā ar kreditoru likumīgajām interesēm.
  3. ATTIECĪBAS STARP PARĀDU ATGŪŠANAS PAKALPOJUMU SNIEDZĒJIEM UN TO KLIENTIEM
    1. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jābūt rakstveidā noslēgtiem līgumiem ar tās klientiem.
    2. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jābūt atbilstošiem resursiem, lai veiktu ārpustiesas parādu atgūšanas darbības un nodrošinātu tās klientiem adekvātu servisa līmeni.
    3. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam jānodrošina tās klientiem objektīvs un caurspīdīgs atskaišu mehānisms.
    4. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam visi klientu labā iekasētie līdzekļi jānošķir speciāli tam paredzētā bankas kontā.
    5. Klientu līdzekļiem, kas atrodas iepriekš minētajā atsevišķajā speciālajā kontā ir jābūt pasargātiem uzņēmuma maksātnespējas gadījumā. Piezīme: ņemot vērā to, ka vietējā tirgū kredītiestādes šādu pakalpojumu nepiedāvā, šī prasība uzskatāma par nākotnes mērķi, un biedriem, cik iespējams, jāveicina šādas prakses iedibināšana tirgū.
    6. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam iekasētie līdzekļi savlaicīgi jāpārskaita klientiem; ir jābūt precīzi noteiktai kārtībai, kā un kad pārskaitījumi tiek veikti.
  4. ATTIECĪBAS AR DEBITORIEM
    1. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs saskarsmē ar debitoru nedrīkst izmantot agresīvas saskarsmes formas.
    2. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst apmeklēt parādnieku viņa darbavietā, darbu veikšanas vietā vai dzīvesvietā bez debitora iepriekšējas piekrišanas.
    3. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst sazināties ar debitoru viņa cieņu un godu aizskarošā formā.
    4. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs nedrīkst sniegt debitoram nepatiesu vai maldinošu informāciju par parāda nesamaksāšanas sekām.
    5. Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam ir jāsadarbojas ar debitora normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ieceltiem pārstāvjiem (piemēram, konsultantiem, debitora finanšu pārvaldniekiem, privātām un publiskām organizācijām, kas nodarbojas ar maksātnespējīgu uzņēmumu un patērētāju aizsardzību u.c.), līdzko debitors vai tā pārstāvji uz to aicinājuši.